RSS

Pöytäroolipelit

Mitä ovat Pöytäroolipelit?

Roolipelit ovat vuorovaikutteista tarinankerrontaa. Ne ovat leikkejä tai pelejä joissa eläydytään ja pidetään porukalla hauskaa. Pöytäroolipeleissä yksi osallistuja nimetään pelinjohtajaksi ja loput pelaajiksi. Pelaajat kertovat tarinaa oman hahmonsa kautta, mitä kyseinen hahmo tekee ja mitä hän sanoo. Pelinjohtaja toimii eräänlaisena puheenjohtajana ja kehittää tarinaa hahmojen ulkopuolelta, eli mielikuvitusmaailman kautta, jossa pelaajien hahmot elävät.

Pöytäroolipelejä ei tule kuitenkaan sekoittaa liveroolipeleihin joissa pelaajat esittävät ja toimivat kuten heidän hahmonsa.

____________________________________________________________________________________________

Pelaaja ja pelaajahahmo

Pelaajat eläytyvät hahmoihinsa ja kokevat mielikuvitusmaailman hahmonsa kautta. Pelaajat kertovat pelinjohtajalle ja muille pelaajille mitä hänen hahmonsa tekee ja sanoo, usein myös kuvailee kuinka sen tekee. Mitä enemmän pelaaja kuvailee hahmonsa tekemisiä, sitä paremman kuvan muut osallistujat saavat hänen hahmostaan.

Pelihahmon kehittelee pelaaja itselleen mielekkääksi hahmoksi jolla hän haluaa pelata. Suunnittelussa kannattaa miettiä hahmon aikaisempaa elämää ja ammattia jonka myötä hahmosta saa monipuolisen ja mukavan pelata.

Pelihahmosta tehdään hahmolomake jossa määritellään hänen taidot ja erikoispiirteet lyhyesti. Hahmolomakkeen tehtävä on yhdistää pöytäroolipelissä käytettävät säännöt, maailman ja hahmon välillä. Sääntöihin ei kuitenkaan sisälly kaikki hahmolle olennaiset piirteet joten jokainen pelaajahahmo on yksilö.

Hahmolomakkeessa on yleensä tilaa kirjoittaa hänen kantamansa varusteet, mutta ei kaikissa. Kääntöpuolta tai lomakkeen reunoja voi käyttää varustelistana tai muistivihkona. Jotkut asiat ovat vaikea muistaa, joten niitä kannattaa kirjoittaa ylös sillointällöin. Tavallisesti nimet unohtuvat, joten suosittelen kirjoittamaan niitä ylön.

____________________________________________________________________________________________

Pelinjohtaja ja pelimaailma

Pelinjohtaja kertoo kuinka mielikuvitusmaailma reagoi pelaajien tekemisiin. Pelinjohtaja kertoo mitä pelaajien ympärillä tapahtuu, kuvailee ympäristöä, henkilöitä muutamilla sanoilla. Hän toimii samalla myös puheenjohtajan.

Pelimaailma voi olla yksinkertainen maailma jonkun tarinan pohjalta tai se voi olla monimuotoinen maailma, jossa yhdistellään eri tarinoiden paikkoja ja henkilöitä. Todellisen tuntuinen maailma helpottaa pelaajien eläytymistä ja helpoin keino tehdä maailmasta todellisen tuntuinen on kuvailla sitä tarpeeksi.

Maailman kuvaileminen voi kuulostaa raskaalta, mutta todellisuudessa siinä kerrotaan vain se mitä pelaajat tietävät siitä. Muutama sana kansoista, joista pelaaja hahmot tietävät jotain ja muutama sana paikoista joissa he ovat asuneet riittää luomaan mielikuvan paikasta jossa voidaan pelata.

Pelinjohtaja ja pelaajat muodostavat yhdessä roolipelin, jonka rajana on vain mielikuvitus. He rakentavat yhdessä tarinaa, pelaajat hahmojensa kautta ja pelinjohtaja maailman kautta, tarkoituksena tehdä siitä mielenkiintoinen ja mukava kokemus. Mikäli pelaajat tuntevat toisensa tai heidän toiveensa pelinsuhteen, niin tämä helpottaa mielekkään pelin muodostumista.

____________________________________________________________________________________________

Peliniksi #1

Uuden pelin keksiminen voi olla joskus vaikeaa, mutta tätä voi helpottaa listaamalla asioita, joita osallistujat tahtovat peliin. Tähän kannattaa käyttää aivoriihi tekniikkaa, jolloin jokainen osallistuja sanoo mitä tulee mieleen ja ne kirjataan kaikki ylös, kunnes ei enää tule mitään mieleen. Katsotaan mitä tuli ja muovataan niistä pelimaailma ja muut peliin liittyvät asiat.

Tällaista listaa pelinjohtaja voi käyttää pelinsuunnittelussa apuna, lukea mitä muut osallistujat ovat listaan kirjoittaneet ja miettiä minkälainen peli olisi hyvä. Kaikki ideat eivät kuitenkaan ole yhteensopivia kaikkien ideoiden kanssa, joten niistä pitää jättää pois ne ideat jotka eivät sovi kokonaisuuteen ja tehdä lopuista järkevä kokonaisuus.

____________________________________________________________________________________________

Pöytäroolipeli

Pelimaailmaa ja pelaajahahmoja yhdistävät osallistujien lisäksi säännöt. Säännöt voivat olla yhtä hyvin itse tehdyt tai roolipelikirjasta. Sääntöjen tehtävä kuitenkin on selvittää hahmojen rajat ja maailman vaarallisuus. Selkeät säännöt tekevät pelaamisesta helpompaa, koska silloin kaikki osallistujat tietävät tarkkaan mitä voivat tehdä ja mikä on heidän kykyjensä ulkopuolella.

Pelinjohtaja toimii konfliktitilanteissa niiden ratkaisijana, sääntökirjasta on hänelle paljon hyötyä kun niihin on kirjoitettu tavallisimman konflikti tilanteet ja niille ratkaisumenetelmät. Tulkinta on pelinjohtajan vastuulla ja hänen päätöksensä ratkaisee.

Ratkaisumenetelmiin kuuluu nopanheittäminen. Erilaiset nopat ja niiden määrä vaihtelevat paljolti eri roolipelisääntöjen myötä, mutta pelinjohtaja heittää vastustajien puolesta noppaa ja pelaaja oman hahmonsa puolesta. Noppa tulosten tulkinta kerrotaan taas sitten sääntökirjassa.

Pöytäroolipelin tarkoitus on pitää hauskaa, mutta se että pelaaminen pysyy hauskana, pitää pelissä olla myös haastetta. Tarinan kannalta parasta olisi, että haasteet olisivat tarpeeksi vaikeita, jolloin pelistä tulisi intensiivisempi ja jännittävämpi. Tästä syystä pelinjohtaja tarkkailee pelaajahahmoja ja heidän tekemisiään, jotta löytäisi sellaiset seikkailu ainekset joilla saisi pelistä haastavan ja jännittävän.

Mikäli peli on liian helppo, niin pelaajille tulee sellainen kuva hahmostaan, että se voi tehdä mitä vain ja on eräänlainen kuolematon sankari. Sen sijaan jos peli on liian vaikea niin pelaajahahmot alkavat karttamaan vaaroja ja muuttuvat passiivisiksi pelkureiksi. Kumpikaan ei ole pelin kannalta hyvä, koska se ei ole kiinnostavaa pelata arkielämää ilman ongelmia tai vaaroja.

____________________________________________________________________________________________

Roolipelit harrastuksena

Länsimaisessa kulttuurissa pöytäroolipelaaminen on erikoinen ilmiö, koska siinä ei kilpailla kenenkään kanssa. Roolipelaamista voisi verrata taiteelliseen harrastukseen, jonka pyrkimys on vain kehittää itseään. Roolipeliä olisi myös mahdoton luoda uudelleen, koska se on eräänlainen kokemus, mielikuvituksen ja tarinan yhdistyminen seuraleikissä.

Pöytäroolipelaaminen on hyödyllinen ja kehittävä harrastus, koska niiden avulla voidaan kokea tilanteita erilaisesta näkökannasta ilman, että hankkiudumme oikeisiin ongelmiin. Mielikuvituksen ja pelin avulla voimme simuloida todellisuutta ja saada käyttökelpoisia kokemuksia ja näkemyksiä. Olen kuullut myös, että roolipelejä voidaan hyödyntää terapiassa. Ne antavat uuden katselutavan asioihin, jonka avulla voi saada oivalluksia tai vaikka kehittää sosiaalisia voimavaroja ja yhteistyötaitoja.

Mainokset
 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggers like this: